oleh Nimoiz T.Y

Rumah sudah siap. Pahat masih berbunyi. Begitulah sikap orang Melayu. Semua benda tidak puas hati. Benda yang sudah lepas, lepaslah.

Kita masih berbincang tentang siapa yang paling layak menerima Anugerah Sastera Negara (ASN) yang membawa gelaran Sasterawan Negara (SN) seterusnya.

Jadi tidak perlu lagi kita bercakap tentang Sasterawan Negara yang sudah lepas. Kita masih lagi mengungkit ada Sasterawan Negara yang tidak bagus pun, tapi tetap diangkat sebagai SN. Malah ada yang menuduh panel korup. Lantik kawan-kawan sendiri. DBP tidak pandai buat kerja. Dan macam-macam hal lagi.

Cukuplah.

Penerima ASN sebelum ini sudah terbukti. Dicalonkan oleh mereka yang berkaliber. Ditapis dan diadili oleh mereka yang layak. Dan watikah sisampaikan oleh Yang diPertuan Agong.

Mereka sudah melepasi saringan yang agak sukar dan kompleks. Bukan diberi secara main-main.

Semua Sasterawan Negara daripada Keris Mas (1981) hingga Zurinah Hassan (2015) layak menerima anugerah paling berprestij ini. Jadi, cukup-cukuplah kita mempertikaikan kredibiliti dan kelayakan mereka. Apa yang penting, beli karya mereka. Baca dan hadam. Saring sari pati hikmah tulisan mereka yang bermanfaat. Ketepikan idealogi politik.